K otázce státním orgánům, jak byla v prvním a druhém programovacím období čerpání fondů EU řešena právní implementace Nařízení rady ES k tzv. pětileté udržitelnosti projektů financovaných z Evropského sociálního fondu, v roce 2012 státní orgány odpověděly zcela jinak, než v roce 2009 -2010, kdy závazek pětileté udržitelnosti popíraly, zejména pak MPSV ČR a MF ČR:
Mgr. Petr Babinec
Legislativní odbor Kanceláře Poslanecké sněmovny
Poslanecká sněmovna
Vážený pane
Dvořáku
Kancelář Poslanecké sněmovny obdržela Váš dotaz na zjištění implementace nařízení Rady ES 1260/1999 a 1083/2006 do právního řádu České republiky z hlediska tzv. pětileté udržitelnosti projektů financovaných ze
Strukturálních fondů.
K obecné charakteristice nařízení uvádíme následující:
Nařízení jsou jedním z pramenů sekundárního práva Evropské unie, jsou to obecně závazné právní předpisy, jsou závazné ve všech svých částech a platí v okamžiku vstupu v platnost bezprostředně ve všech členských státech.
K přímé aplikovatelnosti a vymahatelnosti nařízení tedy není nezbytné jejich zakotvení v právním řádu příslušné členské země. Nařízení působí samo o sobě a je nadřazeno všem zákonům členských států, které jsou s ním
v rozporu.
Co se konkrétně Vašeho dotazu týče, dovolujeme si Vás odkázat na příslušné ministerstvo, neboť se jedná o značně specifickou otázku věcného, nikoli právního, charakteru.
Dne 23. listopadu 2012
Kancelář Poslanecké sněmovny obdržela Váš dotaz na zjištění implementace nařízení Rady ES 1260/1999 a 1083/2006 do právního řádu České republiky z hlediska tzv. pětileté udržitelnosti projektů financovaných ze
Strukturálních fondů.
K obecné charakteristice nařízení uvádíme následující:
Nařízení jsou jedním z pramenů sekundárního práva Evropské unie, jsou to obecně závazné právní předpisy, jsou závazné ve všech svých částech a platí v okamžiku vstupu v platnost bezprostředně ve všech členských státech.
K přímé aplikovatelnosti a vymahatelnosti nařízení tedy není nezbytné jejich zakotvení v právním řádu příslušné členské země. Nařízení působí samo o sobě a je nadřazeno všem zákonům členských států, které jsou s ním
v rozporu.
Co se konkrétně Vašeho dotazu týče, dovolujeme si Vás odkázat na příslušné ministerstvo, neboť se jedná o značně specifickou otázku věcného, nikoli právního, charakteru.
Dne 23. listopadu 2012
Mgr. Petr Babinec
Legislativní odbor Kanceláře Poslanecké sněmovny
Ministerstvo práce a sociálních věcí
V Praze
dne 13. listopadu 2012
Č.
j.: 2012/86857-102
Vážený
pane Dvořáku,
na
základě Vaší žádosti o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb.,
o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů,
doručené MPSV dne 1. 11. 2012, Vám v úvodu odpovědi sděluji, že Váš dotaz
není v souladu s tímto zákonem. Na Vaše podání přesto odpovídám
následující:
Nařízení
je jedním z typů předpisů, které tvoří tzv. sekundární právo EU. Nařízení
je svou povahou obdobné zákonu. Vždy z něj přímo vyplývají práva a povinnosti
pro jednotlivé osoby (včetně jednotlivých právnických osob). Je bezprostředně
závazné ve všech členských státech, nevyžaduje žádné zapracování do národního
zákonodárství a členské státy jsou povinny podle něj postupovat, jako by se
jednalo o jejich vlastní právní předpis.
Nařízení
Rady (ES) č. 1260/1999 ze dne 21. 6. 1999 o obecných ustanoveních o strukturálních
fondech vymezuje závazek udržitelnosti v čl. 30 odst. 4. Nařízení Rady
(ES) č. 1083/2006 ze dne 11. 7. 2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu
pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti a o zrušení
nařízení (ES) č. 1260/1999 obsahuje samostatný článek č. 57 věnovaný tzv.
stálosti operací.
V praxi
v České republice (a to v obdobích 2004-2008 i 2007-2013) jsou jednotlivý
příjemci podpory ze strukturálních fondů k udržitelnosti zavazování
v právním aktu o poskytnutí podpory na konkrétní projekt (přesněji
jsou zavazováni, pokud jejich projekt má parametry, které jsou
v příslušném nařízení vymezeny). Toto vychází z textace nařízení, kdy
povinnost zajistit udržitelnost není v nařízeních uložena přímo příjemci
podpory, ale stanovuje se, že členský stát nebo řídící orgán musí zajistit, aby
podpora byla poskytnuta a příjemci ponechána pouze za podmínky splnění závazku
udržitelnosti (přesné znění viz výše uvedené odkazy na příslušné části
nařízení). Právní akt o poskytnutí podpory má různou obdobu, záleží na typu
poskytovatele podpory i na typu příjemce. V případech, kdy dotaci ze
státního rozpočtu poskytuje organizační složka státu ve prospěch subjektu
soukromého či neziskového sektoru, má právní akt formu rozhodnutí o poskytnutí
dotace, které je vydáváno dle § 14 odst. 4 zákona č. 218/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová
pravidla).
Nedodržení
závazku udržitelnosti, který byl poskytovatelem stanoven jako podmínka
poskytnutí podpory, je řešeno dle platných právních předpisů. Pokud se jedná
o případ nedodržení podmínky stanovené v rozhodnutí o poskytnutí
dotace, je nedodržení závazku udržitelnosti porušením rozpočtové kázně dle § 44
zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých
souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).
S
pozdravem
Zdeněk Kadlec v. r.
ředitel odboru kabinet ministra
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Ministerstvo pro místní rozvoj
Žádost o informace podle zákona
č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, č.j.37611/2012
Vážený
pane Dvořáku,
ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen
„ministerstvo") obdrželo dne 1.11.2012 Vaši žádost o informaci,
zaregistrovanou podatelnou MMR pod č.j. 37611/2012, kterou ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o svobodném přístupu k informacím"),
žádáte o sdělení, který právní předpis v České republice obsahoval zajištění tzv.
pětileté udržitelnosti projektů financovaných ze Strukturálních fondů obsažený
v Nařízení Rady Evropského společenství 1260/1999 ze dne 21. června 1999 a 1083/2006 ze dne 11.
července 2006 k Vašemu dotazu uvádíme, že stálost
operací byla pro programové období 2004 - 2006 upravena v odst.
4 článku 30 nařízení Rady (ES) č. 1260/1999 ze dne
21. června 1999 o obecných ustanoveních o strukturálních
fondech, ve znění pozdějších předpisů (Úř. věst. L 161, 26.6.1999, s.
1; Zvláštní vydání: Kapitola 14, svazek 01, s. 31 – 72). Pro programové období 2007-2013
je stálost operací řešena v článku 57 nařízení Rady (ES) č. 1083/2006
ze dne 11. července 2006 o obecných ustanoveních o Evropském
fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti
a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/1999 (Úř. věst. L 210,
31.7.2006, s. 25).
Nařízení, jako jeden z pramenů
sekundárního práva Evropské unie (dále „EU“), jsou závazné předpisy
práva, které jsou bezprostředně aplikovatelné v členských státech. To
znamená, že na rozdíl od směrnic, které musí být do vnitrostátního právního
řádu transponovány, se v případě nařízení nevyžaduje jejich inkorporace do
právního řádu příslušného členského státu.
Nařízení, které by se v rámci systému
právních předpisů dalo přirovnat ke vnitrostátnímu zákonu, má přímý účinek.
V praxi to znamená, že v členských státech působí přímo bez toho, aby
bylo nutné přijat nový vnitrostátní zákon nebo novelizovat stávající právní
předpis.
Z uvedeného vyplývá, že nebylo a není
nutné, aby byla 5-letá (resp. v případě malých a středních podniků
podpořených v rámci programového období 2007-2013 3-letá) udržitelnost
upravena i na vnitrostátní úrovni, protože ji v současném i předchozím
programovém období upravují výše uvedená nařízení.
Česká
legislativa pojem „stálost operací“ ani pojem „udržitelnost“ přímo neupravuje.
Pro úplnost uvádíme, že v České republice se stálost operací řeší
v programové dokumentaci jednotlivých operačních programů a větší
pozornost se tomuto tématu věnuje v metodické dokumentaci jednotlivých
programů.
S přáním
pěkného dne
Mgr.
Romana Voříšková
odbor komunikace
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Staroměstské náměstí 6
110 15 Praha 1
tel: +420 224 861 526
fax: +420 224 861 350